Reklamera. Reparera. Kassera.

Det är ju alltid jobbigt när saker och ting går sönder. Särskilt när det är sådant som man använder dagligen och alltid är i stort behov av. Under de senaste två veckorna så har tre såna saker gått söder. Jobbigt, mm, men samtidigt ganska intressant hur man blir bemött på olika ställen med de olika produkterna.

Ett par skor som jag och Dannie var och spanade in på Scorett. Lite för dyra tyckte jag. Men de var så extremt sköna. Jag berättade om skorna för mamma och hon köpte dem till mig i födelsedagspresent.
Jag har använt dem ganska flitigt. Och efter en månad så började de gå sönder framtill. Tillslut blev det hål rakt igenom. Jag gav skorna till mamma som gick tillbaka med dem till Scorett.

Självklart tror man att ett par skor som gått sönder efter en månad ska man få byta ut. Särskilt när de ändå kostade tusen spänn. Men icke...
Enligt dom på Scorett så är det inte fel på skorna. Vi får inte byta dem. Jag har tydligen "gått framåt i skorna" och de har därför gått sönder ( ...? ). Någon här som brukar gå baklänges?

Det de kunde erbjuda var ett såkallat skomakarkvitto. Dvs att de lagar skorna och att jag sen får tillbaka dem.
Jag kan utan att skämmas erkänna att jag är javligt dålig på att "ta hand om" mina skor. Jag behandlar dem sällan med skokrämer och såna saker. Men trots det så tycker man väl ändå att ett par skor ska hålla något längre än en månad. Eller?

Jag köpte tre olika produkter som man behandlar skorna med. Tvåhundra kronor för det. Fick tillbaka skorna hela från skomakaren och då var de just behandlade så enligt tjejen i butiken behövde jag inte behandla dem förrän någon/några dagar senare.
Jag använder skorna senare samma kväll.
Dagen efter när jag ska ta på mig skorna igen så ser jag att de båda har gått sönder. Igen.
Och typiskt nog så hittar jag inte det förbannade kvittot på skorna. Trots det ska jag göra ett försök att gå in med dem igen. Så får vi se hur det går. Visst är det alltid lika roligt att kriga för att få den servicen som man tycker är självklar?

Två knappar på min mobiltelefon slutade fungera för några veckor sen. Jag har klarat mig någorlunda utan dem, men tänkte sen att jag ju faktiskt borde ha någon form av garanti på skiten. Så hem till morsan och leta fram kvittot, och så blev det en tur upp till MediaMarkt för att se vad de sa.
Där kändes det som standard procedure; jag visar vad som är fel, de skickar in telefonen på lagning och det är inte så mycket att tjafsa om. Jag fick en lånemobil också. Skruttig jävla Samsung från stenåldern. Jag hade fan varit mer nöjd om jag fått en Nokia 3310. Den kan man lita på.

Vad mer? Jo, i fredags när jag precis duschat och skulle fixa håret så började min plattång att glappa så fort jag tog i den. Med andra ord så blev den inte varm och jag kunde inte, till min stora fasa, fixa håret.
Anar ni för övrigt hur glad jag är att jag har börjat spara varenda jävla kvitto som jag får på saker och ting. Hade jag inte haft dem hade det varit kört för min del för länge sen.
Jag letade fram kvittot på plattången som jag köpt på Åhléns i oktober förra året och tänkte att det måste vara minst ett års garanti på skiten.

Sagt och gjort. Jag kommer in med kvittot och plattången, visar vad som är fel. Är fortfarande lite orolig hur de ska göra, om jag kommer få någon ny eller inte. Man kan ju inte längre vara säker på någonting i den här världen...

Men bättre bemötande får man fan leta efter. Så otroligt glad och trevlig kvinna i kassan. Jag visade vad som var fel och det första hon frågar är: "Har du tittat om det finns några likadana borta i hyllan?"
Jag höll ju på att tappa hakan. Ska jag få ta med mig en ny plattång hem? Bara sådär?
Hmm.. det kanske är såhär som det ska vara?

Någonting som jag har lärt mig av detta är då att Åhléns är värt att handla på. MediaMarkt kan man kanske skippa. Och så ska jag försöka sluta "gå framåt" när jag har skor på mig. De kan ju gå sönder...

Kommentarer
Postat av: nanthin

vilken otur du har! Skönt att 2/3 ordnade sig iallfall! :)



Ja, den mobilen på bilden kostar 1300, det känns rimligt. Jag tar ju ändå sönder allt jag tar i, så en mobil för flera tusen känns uteslutet. Sen har jag inte så mycket att välja på, jag är en student utan sommarjobb, haha! Samsung har ju pumpat ut mobiler på sistone, så någon ska jag nog hitta!

2010-05-17 @ 20:47:52
URL: http://nanthins.blogg.se/
Postat av: Maja

Haha, är det garanti är det ju så det ska vara, som på Åhléns ;) Handla på rusta vet ja, haha!



Saknar dig! Uppdatera mer så man "får vara med" litegrann i alla fall :)

Krambanan!

2010-05-17 @ 21:44:53
URL: http://nuardet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0